Projekt podpořený z Programu švýcarsko-české spolupráce prostřednictvím grantu Ministerstva zdravotnictví.
Od prosince 2013 do března 2016 jsme díky podpoře z Programu česko-švýcarské spolupráce a Ministerstva zdravotnictví realizovali projekt Víc hlav víc ví.
V projektu jsme se zaměřili na cesty rozvoje organizace a služeb, které jsou pro Cestu domů v jejím běžném chodu obtížně dosažitelné, avšak pro dlouhodobou udržitelnost jejích činností nezbytné.
Období realizace: 1. 12. 2013 - 31. 3. 2016
Cíl
Cílem projektu bylo zvýšení odborné úrovně zaměstnanců prostřednictvím mezinárodní spolupráce, rozšíření povědomí o možnostech důstojného konce života (působení na širokou i odbornou veřejnost - osvětová kampaň, průzkum veřejného mínění) a rozšíření ekonomického a fundraisingového zázemí organizace (nové cesty financování). Všechny uvedené cíle mají přímý vliv na kvalitu poskytovaných služeb Cesty domů i na celkové zlepšení péče o umírající v ČR.
Mezinárodní spolupráce
Cesta domů byla od počátku silně ovlivněna příkladem mobilního hospice Caritas působícího ve Vídni. Ačkoli se s tímto zařízením snažíme udržovat intenzivní styky, chtěli jsme své mezinárodní ukotvení prohloubit a obohatit náš přístup o cenné mezinárodní zkušenosti. V rámci projektu se tak uskutečnily 2 výměnné pobyty mezi zaměstnanci Cesty domů a švýcarským partnerem projektu (Hospice Ticino) a 2 mezinárodní setkání hospiců z 5 zemí (kromě Cesty domů vídeňský Caritas Hospiz, švýcarský Hospice Ticino, gruzínský Coalition Homecare in Georgia a rumunský Christian Foundation Diakonia) – první setkání se uskutečnilo ve Vídni v červnu 2014, druhé u příležitosti Kongresu evropské asociace paliativní péče v Kodani (v květnu 2015).
Působení na veřejnosti
Kvalita péče o umírající je zásadně ovlivněna postojem veřejnosti k otázkám spjatým s koncem života. Tato skutečnost se projevuje jak v legislativním rámci, v němž se paliativní péče pohybuje, tak v konkrétních rozhodnutích, které umírající, jejich blízcí i pečující profesionálové uskutečňují. V rámci projektu jsme realizovali kampaň zaměřenou na změnu postoje veřejnosti k umírání. Jedním z klíčových témat, s nimiž se opakovaně potkáváme (výzkumy veřejného mínění, zkušenosti z přímé péče atd.), je malé povědomí o konkrétních podobách konce života a možnostech jeho smysluplného prožití. V rámci kampaně bychom proto chtěli akcentovat právě téma smysluplnosti závěru života. Součástí kampaně byl výzkum veřejného mínění, 2D animovaný videospot Nejste v tom sami, informační portál pro nemocné, pečující a pozůstalé a tištěné informační materiály umístěné do veřejného prostoru (citylighty, reklama v MHD, kinoreklama).
Nové cesty financování
Kvůli absenci úhrad za mobilní paliativní péči ze strany zdravotních pojišťoven v ČR jsou klíčovým prvkem finanční stability Cesty domů dárci. Ačkoli jsou dárci velmi výrazným zdrojem příjmů Cesty domů (cca 60 % celkových příjmů), zavádění nových způsobů hledání dárců je poměrně náročné (organizační, finanční a personální obtíže). V rámci projektu jsme se zaměřili na firemní dárcovství a online fundraising, ve kterých spatřujeme dosud nedostatečně využitý potenciál růstu příjmů Cesty domů. Díky tomuto projektu jsme mimo jiné spustili novou verzi online fundraisingového nástroje Podpořte jeden den v Cestě domů.
Aktuality z realizace projektu
- Animovaný spot Cesty domů ve vysílání České televize
- Máme nový videospot
- Průzkum veřejného mínění - dříve vyslovená přání
- Tisková zpráva - průzkum veřejného mínění - čeští pacienti a lékaři chtějí rozhodovat společně
- Naše kampaň zaujala známého fotografa E. Kuklu
- Během ledna jste nás mohli potkat v pražské a brněnské MHD
- Spustili jsme web Umirani.cz ve zcela novém kabátě
- Mezinárodní setkání ve Vídni
- Mezinárodní setkání ve Vídni - fotogalerie

