Mávnutí černými křídly_Cesta domů

Mávnutí černými křídly

Příběh začíná tragickou událostí – čtrnáctiletý Ben se ráno probudí a v ložnici nachází záchranáře, kteří se snaží oživit jeho maminku. Bohužel marně. Z minuty na minutu tak osiří nejen Ben, ale i jeho šestiletý bratr Kája, kterému říkají Prcek. A také tatínek, který je nově vzniklou životní situací pochopitelně úplně zdrcený. Kromě Benových vzpomínek na minulost, především na temperamentní a energickou maminku, kniha popisuje i situace po její smrti a to, jak se s úmrtím všichni členové rodiny vyrovnávají. Vyprávění v ich-formě působí velmi autenticky a zachycuje okamžiky a myšlenky, které dokáže popsat asi jen ten, který se potkal se smrtí nablízko, podobně jako Ben. Ukazuje také, jakou roli v přijetí takto těžké situace mohou sehrát blízcí kamarádi. Jde o dojemný příběh, ve kterém je i přes těžkost situace prostor pro všechny možné emoce. Kniha s nádhernými a citlivými ilustracemi Evy Horské byla nominována na nejkrásnější knihu roku 2022.

Třída/věk studentů: 
6. až 9. třída ZŠ / nižší gymnázia
Rozsah: 
45 – 60 minut
Pro koho: 
Pro školy
Situace: 
Preventivní
Pomůcky: 
Kniha Mávnutí černými křídly (příp. sken obálky, který můžeme promítnout pomocí dataprojektoru), tabule nebo flipchart, psací pomůcky.
Cíl hodiny: 
Seznámit se s knihou Mávnutí černými křídly. Uvědomit si, že truchlení má různé fáze i projevy.

Sdílejte na:      

Evokace: Ukážeme studentům a studentkám obálku knihy.
Položíme jim dvě otázky:

  • Mohly by nám ilustrace na obálce knihy o knize něco prozradit? Pokud ano, tak co?
  • Mohl by nám o knize něco prozradit její název?

Přečteme studentům text na vnitřní záložce knihy: ,,Smrt je jako mávnutí křídly, řekla jednou máma. Měla pro tyhle průpovídky slabost. Mávnutí obrovitými černými křídly, kterými ten letící pták krátce vrhne stín na toho, kdo náhodou sedí pod ním, zastíní toho, kdo jde jeho směrem. Jako by to snad tušila? Vím docela přesně, kdy to řekla. V létě před dvěma lety, v Dánsku.”

Prozradíme jim, že kniha je o čtrnáctiletém Benovi, kterému zničehonic zemře maminka.
Navrhneme, že si z knihy společně přečteme několik úryvků a krátce se nad nimi zastavíme a zamyslíme.

Uvědomění si významu nové informace
Čtěte nahlas jednotlivé pasáže a u každé se studentů ptejte, jaké emoce asi Ben prožívá? Ty si zapisujte na tabuli nebo flipchart. Povzbuzujte studenty v tom, že žádná odpověď není špatná, zapojujte je v průběhu programu pomocí otázek, ale myslete vždy na to, aby to pro ně bylo komfortní.

K jednotlivým ukázkám se studentů doptávejte:

  • str. 6: Co se z textu můžeme dozvědět o hlavním hrdinovi Benovi? Co se z textu můžeme dozvědět o jeho mamince?
  • Studentům krátce ve dvou až třech větách převyprávíme, co se Benově mamince v noci stalo.
  • str. 16 až 17 („Už jsi ji vlastně viděl?… máma dvou tváří.): Co se tady v té situaci stalo? Na co myslel pan Gneist, když mluvil k Benovi? A co si Ben uvědomil?
  • Pokračujeme úryvkem ze strany 26: („Pohřební ústav Rose,“… abych se uklidnil.) Jak byste popsali, že se Ben choval?
  • Přečteme si úryvek ze strany 41 až 42 (Janus byl stejně durch… kola projíždějícího auta.): Co byste řekli o situaci mezi Benem a Janusem, Benovým kamarádem ze třídy?
  • Další úryvek je ze strany 46 až 47 (Pan učitel Müller… Smáčí mě déšť slov.“): Měla Lina pravdu, že by se měli bavit o tom, co se stalo Benově mamince? Nebo je lepší takovou věc ve třídě tajit? Co by bylo v takové situaci příjemnější vám?
  • Jeden z posledních úryvků je ze strany 98 až 99 (Když jsem přišel domů… spoustu dlouhých zrzavých vlasů.): Jaké emoce se tady u Bena projevily? Co se Benovi v této situaci děje?
  • Poté, co vyslechnete odpovědi studentů a zapíšete emoce, které se podle nich v Benově situaci objevily, dočtěte zbylou část úryvku ze str. 99 (Když přišel na řadu obývák… z náruče vykroutil jako žížala.)
  • V předposledním úryvku ze strany 105 zkusíme odhadnout, jaké emoce cítí Ben teď, když je na mámině pohřbu (A já se rozbulel… na lavičku před kaplí.).
  • A o to samé se pokusíme i v posledním úryvku knihy ze strany 105 až 107 (Tátu jsme našli v ložnici… než jsem poznal mámu.)

Reflexe

  • Okomentujte směrem ke studentům, že víte, že byly úryvky náročné, a že si vážíte jejich zapojení. Nabídněte, že se teď pokusíte ohlédnout za tím, co všechno pomyslné „mávnutí černými křídly”, tedy smrt blízkého člověka, může vyvolávat za emoce.

  • Podívejte se na záznam na tabuli nebo flipchartu. Přečtěte nahlas všechny emoce, které tam máte poznamenané. Zeptejte se studentů, zda by chtěli ještě nějaké další doplnit.

  • Přečtěte studentům kratičký úryvek ze strany 11 (Ale já nechci… vyrovnat nedokáže.): Myslíte si z toho, co můžete na základě úryvků z knihy soudit, že se to Benovi podařilo?

  • Se studenty si můžete přečíst ještě báseň, kterou Ben vybral na mámino parte a kterou najdete hned v úvodu knihy.

  • V závěru vyzvěte studenty, zda chtějí ještě něco kolem knihy sdílet. Dejte jim příležitost vyjádřit se.

Beseda vychází z knihy: HÖFLER, Stefanie. Mávnutí černými křídly. Překlad Kateřina Klabanová. 1. vydání. V Praze: Cesta domů, 2022. 113 stran. ISBN 978-80-88126-97-3.

O autorkách metodického listu:
Julie Dominika Zemanová a Marie Podvalová z Mravenčí chůvy jsou průvodkyněmi světem současné literatury pro děti a pomáhají malým i velkým čtenářům otevírat bránu ke čtení. Každý rok pořádají online kurz Průvodcem malých dětí ke čtení a vedou také Knižní klub Mravenčí chůvy. Pořádají webináře a konference i offline akce. Společně s týmem odborníků na literaturu pro děti a čtenářství dětí vytvořili přes 150 textů a podcastů, k dispozici jsou v Knihovně Mravenčí chůvy. Více o aktivitách Mravenčí chůvy na www.mravencichuva.cz.

Ke stažení: Mávnutí černými křídly

Metodický materiál Mávnutí černými křídly vznikl v rámci projektu podpořeného Nadací OSF v programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

#sodvahou

Active Citizens Fund