Kluk v ohni_Cesta domů

Kluk v ohni

Kniha založena na skutečné události. Může být inspirací pro kluky a holky, kteří čelí životním výzvám, ať jsou to neshody se spolužáky nebo boj s těžkou nemocí či následky úrazu. Příběh desetiletého Franty, který se těžce popálil při snaze uhasit požár, ukazuje dětem, že v každé těžké situaci je potřeba hledat naději.

Třída/věk studentů: 
3. až 5. třída ZŠ
Rozsah: 
60–90 minut
Pro koho: 
Pro školy
Situace: 
Preventivní
Pomůcky: 
obrázky z knihy, bílé prostěradlo, texty ke čtení, papíry a psací potřeby
Cíl hodiny: 
prevence před úrazy/popáleninami, první pomoc při úrazech, simulace dlouhých pobytů v nemocnici – nejen z pozice pacienta ale také návštěvníka (jak se dá pomoci někomu, kdo tráví dlouhý čas v nemocnici)

Sdílejte na:      

Cíle:
Cílem této lekce je zamyslet se a zažít si prostřednictvím aktivit situaci, když se nám stane nějaký vážný úraz. Varování před nebezpečím popálenin a jaká je první pomoc při tomto zranění. Zároveň se snažíme vcítit do role člověka, který přichází k nemocnému na návštěvu – jak mu může třeba jen svou přítomností pomoci.

Evokace:
Na úvod řekneme dětem, že bychom jim rádi přečetli příběh o jednom chlapci, nemusíme ukazovat knihu, ani obrázky.
Čteme text: str. 5 – 7 (čte lektor nahlas, dramatizuje čtení)

Po ukázce si povídáme s dětmi o tom, jaký byl hlavní hrdina – Franta. Pokud to dětem není zřejmé znovu přečteme výrazné části, především konec ukázky, ze které vyplývá, že byl „silný“, nebál se, nebyl outsider ve skupině. I protivník měl z něho strach.

Uvědomění:
Čteme text: s. 10 – 12 (úraz)
Můžeme čtení prokládat vyprávěním, abychom dětem více přiblížili situaci, která se Frantovi přihodila. Pomáháme si knihou a představíme autorku. Vysvětlíme, že se inspirovala skutečným příběhem chlapce, kterého potkala, když chodila do nemocnic za hospitalizovanými dětmi.
Povídáme si s dětmi o tom, co se Frantovi stalo a proč, jakou tekutinou se popálil.
Jaké je nebezpečí vzniku popálenin?
Jaké mají děti zkušenosti s popáleninami?
Část můžeme věnovat určitě i tomu, jak popáleninu ošetřujeme.

Aktivita: Procenta
Vyzkoušej si kolik procent na tvém těle tvoří noha. Dlaň představuje 1 procento. Do této aktivity se mohou zapojit všichni. Každý může spočítat procenta na jiné části těla.

Aktivita: Sny
Povídáme si s dětmi o tom, jak dlouho Franta ležel v nemocnici a kolik času tam prospal, protože byl jeho stav velmi vážný. Lékaři mu museli podávat mnoho léků na tlumení bolesti. Během doby, kdy spal měl spoustu snů, které se mu zdály v souvislosti z jeho fyzickým stavem (plaval v ledové vodě, bojoval s drakem, cítil se jako v peci atd.). Často bylo těžké poznat, co je sen a co skutečnost. My se teď podíváme, jaké sny se Frantovi zdály.

Aktivita: Ilustrace
Skupiny dostanou krátké texty, které popisují jednotlivé sny. Uprostřed na zemi leží nafocené obrázky z knihy. Děti čtou své texty nahlas a pak je přiřadí k některému z obrázků. Povídáme si o tom, jak text i obrázek vnímají, co na něm vidí. Jestli to mohla být skutečnost, možná se do snu propsalo něco, co Franta zažil.
Obrázky z knihy (str.14, 16-17, 21, 24, 27, 32, 35, 36–37)

Texty z knihy (délku textů je dobré přizpůsobit podle věku dětí)

  • str. 13 – Byli skoro na dosah…
  • str. 15 – Panečku, jak to, že může pod vodou dýchat?...
  • str. 20 – „Jak se jmenuješ, mladej?“…
  • str. 24 – Otevřel oči a viděl venku za oknem…
  • str. 26 – „Líbila se ti?“ ptali se ti zakuklenci….
  • str. 31 – Franta se vždycky rozběhl a skočil po nich…
  • str. 34 – Franta nejprve ucítil známé horko…
  • str. 38 – Franta zavřel oči – a v ten moment…

Aktivita: Na návštěvě u nemocného / na návštěvě v nemocnici
Navodíme si s dětmi situaci, aby si představily, že nás potřebuje někdo, kdo je nemocný či
zraněný a leží dlouho v nemocnici.
Potřebuje nás, i když stále spí?
Franta se nemohl příliš hýbat, nemohl mluvit, jen hýbal očima.
Jedno z dětí si lehne na zem na deku, přikryjeme ho až po krk bílým prostěradlem. Navodíme situaci jako v nemocnici.
Děti se rozdělí opět do stejných skupin, dvojic či max. trojic a budou mít za úkol popřemýšlet, co by mohly udělat, kdyby přišly za nemocným kamarádem do nemocnice. Simulujeme návštěvu kamaráda, spolužáka.
Postupně si pak scénky přehráváme.

Reflexe:
Povídáme si se skupinou o tom, co by nám pomohlo, kdybychom byli na místě Franty.
Můžeme si znovu připomenout příběh autorky Marky Míkové, kterou pro tento příběh inspiroval skutečný chlapec, který se vážně popálil. Potkala ho na popáleninovém centru, které navštěvovala s Loutkami v nemocnici.
Jaké další organizace navštěvují dlouhodobě hospitalizované děti? Jak se dá nemocným pobyt zpříjemnit? (https://www.zdravotniklaun.cz/, dobrovolníci chodí číst do nemocnic,…).
Čteme text: str. 41 (Postavíme děti do špalíru a během čtení jím procházíme. Navodíme situaci, která je popsána v závěru knihy, kdy Franta odchází z nemocnice).

Vzkaz Frantovi
Na závěr dětí píší dopis Frantovi (podle věku dětí, to může být jen vzkaz v jedné větě či obrázek, a nebo dopis u starších).

Metodiku zpracovali lektoři Knihovny Třinec, www.knihovnatrinec.cz.
Beseda vychází z knihy: MÍKOVÁ, Marka. Kluk v ohni. V Praze: Cesta domů, 2021. Bludiště (Cesta domů). ISBN 978-80-88126-81-2.

Ke stažení: Kluk v ohni

Kluk v ohni 196 KB